keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

vetoakselin murrosnivelen suojakumin vaihto



Eero Väätäinen                                                             Työseloste
K3AUA13B                                                                     
26.11.2014




1 Johdanto                          Työ oli vaihtaa vetoakselin ulompi suojakumi Renault Megane 1.9l 2003vm henkilö autoon

2 Työturvallisuus                Työn aikana käytin turvakenkiä, suojahaalareita ja suojahanskoja. Työn aikana voi helposti altistua murrosnivelessä olevalle rasvalle joka ei ole hyväksi iholle. Suojahanskat ja suojahaalari suojasivat ihoa ja vaatteita hyvin.

3 Renault Megane–Henkilöauton vetoakselin ulomman suojakumin vaihdon suunnittelu ja työvaiheet
                                           
Ensimmäiseksi nostettiin auto nostimella sopivalle ja tarkastettiin kummanko puolen suojakumi oli rikki. Seuraavaksi otettiin oikea etupyörä irti ja otettiin vetoakselin pääty mutteri irti pulttipyssyllä. Seuraavaksi avattiin alapallonivelen pultti ja irroitettiin alapallonivel sitä lyömällä ja rautakangella vääntämällä. Sitten vain vedettiin vetoakseli pyörän navasta irti ja irroitettiin klemmarit ja leikattiin rikkinäinen suojakumi pois. Murrosnivelestä putsattiin vanhat rasvat pois ja laitettiin reilusti uutta lisää. Seuraavaksi otettiin suojakumin yli venytys laite ja sillä venytettiin suojakumi murrosnivelen yli paikoleen. Sitten laitettiin suojakumi klemmareilla takaisin kiinni. Seuraavaksi vetoakseli ja alapallonivel takaisin paikoilleen. Vetoakselin pääty pultti täytyi laittaa 250nm tiukkuuteen jotta pyörälaakeri myös kiristyy oikein. Sitten laitettiin vain rengas takaisin paikoilleen ja renkaanpultit oikeaan momenttiin.   

4 Arviointi    Työ onnistui mielestäni ihan hyvin ja se onnistui hyvin ilman mitään suurempia ongelmia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti